7 "Колірні моделі"

Концепція кольорової моделі
Кольори в природі рідко є простими. Більшість кольорових відтінків утворюються змішуванням основних кольорів. Спосіб розділення кольорового відтінку на складові компоненти називається кольоровою моделлю. Існує багато різних типів кольорових моделей, але в комп’ютерній графіці, як правило, використовують не більше трьох. Ці моделі відомі під назвами: CMYK, RGB та HSB.

Колірна модель — математично певний колірний простір. У цьому просторі кожне значення є певною крапкою. По суті кожен колір визначається у вигляді набору числових координат. Цей метод і дає можливість передавати колірну інформацію між комп'ютерами.


 Колірна модель RGB
   

RGB — Red, Green Blue — червоний, зелений, синій — адитивна колірна модель, що описує фізику синтезу променів і що найбільш широко використовується в техніці. Адитивною ця модель називається тому, що при складанні (по англ. addition) кольорів різних каналів відбувається складання променів, внаслідок чого ми одержуємо нові (додаткові) кольори або відтінки.
Найбільш проста для розуміння і очевидна модель. У цій моделі працюють монітори і побутові телевізори. Кожен колір складається із 3 основних компонентів: червоного (Red), зеленого (Green) і синього (Blue). Ці кольори називаються основними. Дану модель використовують завжди, коли готується зображення, яке використовують для відтворення на екрані. Якщо зображення проходить комп’ютерну обробку в графічному редакторі, то його слід представити в цій моделі. Графічні редактори мають засоби для перетворення зображення із однієї кольорової моделі в іншу, Все-таки модель RGB для комп’ютера „ближча”. Це пов’язано з методом керування кольору байтами. Тому створювати і обробляти кольорові зображення прийнято в моделі RGB, а при виконанні рисунок перетворюють в модель CMYK. При друці рисунка RGB на кольоровому чотириколірному принтері драйвер принтера також перетворює рисунок в кольорову модель CMYK.



Колірна модель CMYK
Це субтрактивна модель ,її використовують для підготовки не екранних, а друкованих зображень.

Основна сфера застосування колірної моделі CMYK — повноколірний друк, оскільки у разі її використання за допомогою чотирьох фарб можна отримати на папері повноколірне зображення. Це стає можливим завдяки властивості людського ока «усереднювати» колір маленьких і близько розташованих об'єктів. Тому якщо, наприклад, дуже близько або з накладанням нанести на папір пурпурні та жовті крапки, око сприйматиме їх як область червоного кольору. Друкуючи у такий спосіб крапки чотирьох базових кольорів, можна отримати більшість існуючих кольорів. 


 Колірна модель   HSB         
У кольоровій моделі HSB при створенні повних кольорів компонентами виступають відтінок (H), насиченість (S) і яскравість (B). Ця модель найбільше відповідає людському сприйняттю кольорів.
На кольоровому колі можуть відображатись до 360 відтінків. Положення кольору на радіусі кольорового круга визначає його насиченість. Чим далі розміщений колір від центру, тим насиченіший відтінок. При виводі на друк ця модель буде автоматично перетворена програмою в модель CMYK.
Вибрати колір можна за допомогою відображеної на екрані палітри кольорів, спеціального вікна діалогу, яке дозволяє одержати доступ до вбудованих кольорів інших палітр. Дізнатись, яка палітра відображена на екрані, можна з підменю Window/ Color Palettes. В області змішування можна створювати власні кольори.
Система HSV зручна для управління кольором на інтуїтивному рівні, оскільки дозволяє незалежно змінювати кожен параметр кольору, а саме яскравість, насиченість і тон. Це значить, що є можливість зробити довільний тон більш або менш яскравим, більш або менш насиченим, а також перейти до сусіднього тону. В той же час зміна навіть одного з параметрів RGB приводить до набагато складніших змін у колірному складі. Дуже корисно виконати самостійно декілька експериментів з різними колірними моделями.

Чи дає адитивний синтез всі кольори видимого спектру? Це питання було поставлено у зв'язку з дослідженням можливостей катодних випромінюючих трубок ще в 30-і роки Міжнародною комісією з освітленості (CIE - Commission International d'Eclairage). Відповідь на це питання негативна. Шляхом змішування трьох кольорів одержати всі кольори технічно неможливо.